Saturday 11 March 2017

Catatan Umrah 2 - Persediaan



Persediaan fizikal dan rohani amat penting. Banyak dah diceritakan di mana-mana blog dan buku. Bagi kami, untuk yang pergi buat pertama kali, memang perlu sangat dengan info pengalaman orang lain yang terdahulu. Catatan saya akan menceritakan serba sedikit pengalaman kami. Namun tidak semua kami detailkan di sini, terutama sekali hal-hal berkaitan umum yang telah banyak dinyatakan dalam blog-blog lain.

1. Jangan hanya mengharapkan syarikat mutawif untuk memberikan info dan panduan secara detail. Cari segala maklumat di luar sana. Cadangan pertama saya ialah Buku Travelog Haji : Mengubah Sempadan Iman yang ditulis oleh Prof Muhd Kamil Ibrahim.

2. Hadirkan hati kita dengan keikhlasan  dan niatkan kerana Allah dalam setiap aktiviti harian kita. Biasakan dengan zikir dan amalan sunat harian dalam aktiviti seharian kita. Biasakan dengan hafalan doa-doa supaya kita tidak kekok untuk membaca doa-doa disana.

3. Terasa jauh lagi pencapaian rohani untuk kesana. Itu yang saya rasa apabila menjelang hari  yang istimewa ini. Malah ada perkara yang tiba-tiba muncul di saat saat akhir yang kadang-kadang membuat kita hampir putus asa untuk terus bersemangat. MasyaAllah. Beristighfarlah banyak-banyak Perkara yang tak di jangka, terasa sayang untuk meninggalkan anak-anak dan hal-hal lain mungkin boleh hampir mengganggu fikiran.

4, Salah satu aktiviti wajib semasa di sana ialah perjalanan panjang dan kadang-kadang agak memenatkan menuju dan balik dari masjid. Itu sudah tentu. Sebulan sebelum tarikh, kami mengambil beberapa hari yang lapang untuk jogging. Untuk yang agak berusia, saya cadangkan pilihlah aktiviti yang agak ringan dan sesuai dengan usia.

5. InsyaAllah, apabila kita fokus, Allah akan beri jalan untuk pergi pada waktu yang terdekat.


10 Perkara Persediaan ke Tanah Suci / Menunaikan umrah

1. Fikirkan dan cari apa yang perlu disediakan lebih awal menjelang pemergian ke Tanah Suci. Dua bulan atau sebulan sebelum, kita telah confirm tentang tarikh pergi, masa bertolak, no. flight dan maklumat tentang suasana di sana.

2. Persedian fizikal harus dilakukan. Untuk yang biasa penat dan mengantuk, boleh ambil vitamin yang berkaitan.

Tinggal lagi sebulan, saya dah mula mencari-cari apa2 persiapan yang patut yang boleh disediakan lebih awal. Persediaan mental amat perlu, fizikal apatah lagi. Setiap kali terbayang kan kaabah yang bakal di ziarahi, setiap kali itu terasa kecil nya diri ini. Mampukah. Layakkah. Buat satu senarai check list apa yang perlu di bawa. Survey kedai kalau rajin. Pastikan buat lebih awal, supaya tidak terburu-buru.

3. Memberitahu sahabat handai dan meminta maaf. Salah satu, boleh tawarkan untuk doakan depan kaabah di sana. Bukan apa, satu kepuasan diri insy. Menolong orang, dapat pahala. Mungkin boleh tawarkan pada mereka untuk kita doakan di tempat mustajab nanti.

4. Compile data dan doa untuk diri sendiri di sana nanti. Bukan kita ingat semua apa yang kita inginkan. Mana la tahu ada yang tertinggal. Jadi, buat satu doa bertulis atau bertaip yang sangat berkait rapat dengan kita sendiri. Dari kehidupan kita, anak-anak mahupun sesiapa saja yang ingin kita doakan. Sesungguhnya hidup ini adalah persediaan menuju akhirat. Kita ingin semua orang yang disayangi bersama-sama  kita menuju syurga

4. Membuat doa selamat

5. Beli barangan berkaitan umrah. orang perempuan lebih teliti. kalau boleh buat sendiri, seperti tudung labuh (mana tahu terbuka hati untuk terus memakainya)

6. Hafal doa-doa penting dan makna seperti sampai mekah, doa lihat kaabah, talbiah . BETULKAN niat kerana kalau kita fokus untuk mendapatkan apa yang kita inginkan, insyaallah. Contoh : berazam untuk berubah. Doa hari-hari di depan kaabah (sangat makbul) yakin Allah akan mengabulkan.

7. Berdoa agar dipermudahkan urusan sebelum tiba harinya. Berdebar rasa, tak dapat di ceritakan. Berdoa agar sesiapa yang ditinggalkan akan sentiasa dalam pemeliharaannya. Malah waktu ini, jika boleh banyakkan berdoa, untuk diri sendiri, untuk anak-anak, ibu-bapa dan orang-orang tersayang disekeliling kita

8. Dalam kesibukan harian, mungkin kita terlupa melengkapkan diri untuk menjadi orang yang bersedia untuk kesana. Untuk yang dah biasa amalkan perkara2 sunat, teruskan dan dengan lebih sempurna. Untuk yang terlalu sibuk, carilah masa untuk melakukan ibadah sunat seperti solat2 sunat, berjemaah di masjid, bangun malam untuk persediaan diri. Mudah-mudahan ia menjadi titik tolak untuk kita terus istiqamah.


Bersambung

No comments:

Post a Comment